pátek 30. září 2016

Podzimní dýňový koláč

Musím říct, že na tenhle podzim jsem se docela těšila. Asi na úplně na tu zimu a hlavně tmu, ale na ty barvičky. Všechno je takové barevné, a přestože je venku zima, tak je to veselé a zábavné. Na podzimu mě snad nejvíc baví móda, na které se odrážejí právě ty barvy. Není nic lepšího než se procházet s kafem v ruce barevným listím, čerpat energii z posledního sluníčka a domů se vracet lehce promrzlá. Babí léto a začátek podzimu je zkrátka fajn. Fajn je i to, že s podzimem přichází spousta sezónních surovin; dýně, jablka, hrušky, švestky. Je skvělé, že tyhle suroviny jsou k dostání nejen na trzích, ale i na našich zahradách. Pro mě je letošní podzim ve znamení změn a nových možností a výzev. Jednou takovou je i Lidl Food Challange, letos na téma Halloween, do které se zapojuji poprvé. Dýňový koláč je plný podzimních vůní; skořice, zázvor, muškátový oříšek, lískové oříšky a samozřejmě dýně. Super bylo, že jsem všechny ingredience na koláč pořídila v Lidlu a dokonce jsem si i trochu pohrála se svojí trpělivostí a kreativitou a ty malé dýničky na koláči sama vytvořila. Poprvé jsem se tak snažila nahradit umělá barviva tím přírodním, a i když to nemělo takový efekt, jaký jsem chtěla, ráda jsem si to vyzkoušela. Výsledek posuďte sami ;) Mimochodem, také vám přijde, že Lidl je čím dál tím lepší? Já do něj chodím hrozně ráda, oceňuji české výrobky, čerstvé těstoviny, vegetariánské dobroty a miluji jejich tématické týdne :) 



Podzimní dýńový koláč 
Forma o průměru: 

Suroviny na korpus:
250 gramů dýně Hokaido
4 velké mrkve (Lidl český stánek)
300 gramů hladké mouky (Castello)
220 gramů cukru krupice (Castello)
175 gramů třtinového cukru
4 lžičky mleté skořice (Mikado)
2 lžičky mletého zázvoru
1 lžička muškátového oříšku
2 lžíce sekaných lískových oříšků
150 ml rozpuštěného vychladlého másla (Pilos 82%)
2 lžičky prášku do pečiva
4 vejce
špetka soli

Suroviny na zdobení:
52% čokolády (Fin Caré)
100 ml snetany na šlehání (Pilos)
marcipán
4 mrkve (Lidl český stánek)
1 lžička perníkového koření
2 lžíce moučkového cukr (Castello) 

Postup: 
1. Protože jsem chtěla použít domácí dýńové pýré, jako první jsem si rozkrojila dýni, oloupala jí a nakrájela na kousky. Ty jsem povařila do změknutí, nechala vychladnout a v ručním mixéru rozmixovala do pyré. To jsem trochu osolila a dala stranou, jeho čas přijde za chvilku.Nechala jsem si ještě rozpustit máslo a dala chladnout. 
2. Poté jsem smíchala mouku, krupicový a přírodní třtinový cukr, špetku soli, přidala zázvor, skořici, nastrouhala kousek muškátového oříšku a lískové oříšky. Vše důkladně promíchala. Do toho všechno jsem přidala čtyři nastrouhané mrkve a schladlé dýňové pyré. Do toho klepla čtyři vajíčka a přidala máslo. Těsto je teď dobré opravdu dobře promíchat, aby se všechno spojilo, bylo hezky vláčné a vonělo podzimem. Záleží na vaší chuti, co máte raději, všechny vůně a chutě by měly být vyvážené. Do vymazané formy přelijte těsto a dejte péct na 160° na 35 - 40 minut. 
3. Během pečení a následného chladnutí si můžete připravit polevu a zdobení. Já začala tím zdobením. Protože jsem nikde nemohla sehnat malé dýně ani jiné halloweenské zdobení, rozhodla jsem si je vyrobit. Což byl trochu porod, přiznávám :D Jako první jsem si oloupala a pokrájela čtyři mrkve, ty dala vařit do změknutí. Vychladlé mrkve jsem rozmixovala v ručním mixéru a následně v nich obalila zploštělý marcipán, který připomínal dýni (snad). Nechtěla jsme používat umělé barvivo, proto tenhle mrkvový pokus. Do dýniček jsem zapíchla čokoládovou špičku a dala stranou. 
4. Teď přichází čas na polevu. Poprvé jsem použila 52% čokoládu z Lidlu, která není tak hořká, tudíž nemusíte tolik sladit.  Do vodní lázně jsem dala na kousky pokrájenou čokoládu, zalila smetanou, posypala perníkovým kořením a moučkovým cukrem a nechala čokoládu rozpustit. Ještě teplou čokoládou jsme polila dort a zasadila přítomné dýničky.



Žádné komentáře:

Okomentovat