čtvrtek 13. srpna 2015

Zavařujeme... Meruňková a borůvková domácí marmeláda

Když píšu tenhle článek, připadám si jak ugrilovaná Baruš a jediný, co bych teď chtěla by bylo ležet ve vaně plného ledu. Tyhle vedra jsou pro mě nesnesitelný. Když byl tenhle strašný var v červnu a červenci, říkala jsem si, že už to přece nemůže přijít znova. A přišlo. A ještě horší. Hrůza. Mám léto normálně hrozně ráda, ale nemám ráda extrémy, ani extrémní vedra, ani extrémní zimu (ta má prý taky přijít). Navíc, bydlím v sedmým patře v paneláku a u střechy. Úžasný. Okna mám na jihozápadní stranu, na tu stranu, že do nich odpoledne pere sluníčko. Znova úžasný. Takže se snažím být přes den, co nejvíc pryč. Ale zase je mi líto kocoura, který podle mě musí trpět. Takže jsem ho dneska utírala mokrým hadrem, což nevím, jestli se mu líbilo, protože pomňoukával. Má smůlu, chlazení je nutný. No a to super extrémní teplo je i důvod, proč nemůžu nic péct. V pondělí jsem tady pekla meruňkový koláč a teprve v pátek jsem si zase udělala těstoviny. Během té doby nic, protože jakmile zapnu troubu nebo sporák, už ze mě zase leje.



V dnešním článku si tedy připravíme další jednoduchou letní pecku, kde využijete další sezónní ovoce a opět nestrávíte v kuchyni moc času. Navíc, pokud máte k dispozic meruňky, borůvky, rybíz, zkrátka cokoliv, co teď roste, je skoro až povinnost si to schovat na ty hnusný studený zimní večery. Proto dneska zavařujeme. Představím vám hned dva zavařovací recepty, jeden o trošku těžší a jeden mega jednoduchý, kde vlastně nebudete nic potřebovat. Jen to ovoce :) Tak hurá na to.. :)




Malá škola zavařování

Zavařování není vlastně vůbec těžké. Alespoň ty začátky. Kromě ovoce, ať už čerstvého nebo zmraženého k tomu vlastně nic moc nepotřebujete. Já použila čerstvě natrhané meruňky a kanadské borůvky (proč je mám radši než klasické české lesní se dozvíte v pořadu Život je fajn z Mňam Tv, odkaz je tady) Vhodné k zavařování je i rybíz, maliny, angrešt či švestky. Kromě ovoce budete potřebovat ještě buď želírovací cukr a nebo cukr a citrón. Postup je skoro stejný, přesto si to pojďme trochu rozepsat.

Meruňkový džem

Suroviny:
500 gramů meruňek, vypeckováné a rozkrájené na půlky
2 lžičky citronové šťávy
120 moučkového cukru
uzaviratelné skleničky

Postup:
1. Ovoce vložím do velkého hrnce a začněte zahřívat. Během vaření ovoce i trochu rozmačkejte, urychlíme tak vaření. Následně do ovoce přidáme citrón a pomocí vidličky nebo mačkadla na brambory trochu rozmačkáme.
2. Ovoce povařte cca 5 minut, dokud nezměkne a nepustí šťávu. Přidejte cukr a míchejte. Jakmile se cukr rozpustí, zvyšte teplotu na nejvyšší stupeň. Cukr přidávejte až když ovoce dostatečně změkne. Brání uvolňování pektinu v ovoci, džem by vám neztuhl.
3. Džem nechte provařit 10 - 15 minut nebo až začne tuhnout. Poté přemístěte do skleničky s kovovým, skleněným víčkem nebo upevněte ještě gumičkou. Skleničku neplňte až úplně ke kraji, ale nechte džemu trochu místo. Skladujte v ledničce, džem vám tam vydrží až 10 měsíců. Po otevření spotřebuje do měsíce.



Borůvkový džem
500 gramů borůvek
300 gramů pektinu

Postup:
1.
I tady zvolíme hodně podobný postup, jako u předchozího receptu. Jen si trošku ulehčíme práci, z čehož máme vždycky radost, především v létě :) Opět si uvaříme borůvky a zhruba v půlce vaření přisypeme želírovací cukr. Ten má stejný účinek jako cukr a moučkový cukr dohromady. V želírovacím cukru jsou už tyto ingredience přimíchané. Pokud byste chtěli zavařovat a neměli u sebe tento recept, na většině želírovacích cukrů máte postup napsaný i s gramážemi. Je to opravdu hrozně jednoduché a určitě se vyplatí mít svoje vlastní džemy a marmelády. Pokud vás toto téma zajímá a rádi byste zavařovali třeba i zeleninu, určitě vám doporučuji knížku Malá škola zavařování. Tam se naučíte nejen zavařovat a nakládat ovoce a zeleninu, ale i výrabět domácí vína, ovocné syrupy nebo čatní.

Žádné komentáře:

Okomentovat