pátek 22. dubna 2016

Kanelbullar - švédští skořicoví šneci

Jestli je pro Francii typický croissant, tak pro Švédsko jsou to bezesportu kanelbullar. Tyhle skořicové zamotnace jsem chtěla dělat už několikrát, ale myslela jsem si, že je nezvládnu zamotat. Nakonec jsem je zvládla zamotat a když jsem je dělala podruhé, vypadaly mnohem líp a chutněji než na poprvé. Navíc jsem se jejich tvorby obávala zbytečně. Pokud postupujete podle návodu, není důvod je nějak zkazit. Pokud tedy přemýšlíte, jaké pečivo vytvořit pro víkendová rána, jsou kanelbullar to pravé. Navíc se s tím pojí i zajímavá tradice ze Švedska. Kanelbullar totiž běžně doprovázejí fiku. To je ve Švédsku přestávka na kávu, ale ne jen tak ledajaká. V době fiky přestanou ve Švédsku všichni pracovat a přesunou se do prostro určiných pro fiku, pokud jsou doma, tak všude po bytě voní čerstvá káva. Fika probíhá tradičně dvakrát za den a káva je obvykle dost silná, takže pokud jste milovníci cappuccina nebo café laté, jako já, asi černou kávu úplně nedoporučuji nebo vás odvezou se srdečním šokem. Ale myslím, že udělat si několikrát za den takovou fiku a doplnit jí nejen kávou, ale i něčím sladkým, je moc dobrý nápad. Já sama to aplikuji několikrát denně, akorát u toho pořád pracuji. Právě díky kávě jsou pro mě tyhle pracovní chvilky mnohem příjemnější a já se na ně vždy moc těším. Nějaký dezert už je k tomu jen taková třešnička na dortu.



Kanelbullar - švédský skořicový šneci
cca 20 ks

Surovina na těsto:

25 gramů droždí
75 gramů másla
250 ml mléka
40 gramů cukru krupice
1 lžička perníkového koření
400 gramů hladké mouky
špetka soli


Suroviny na náplň:
75 gramů rozpuštěného másla
40 gramů cukru krystal
2 lžíce skořice
1 lžička perníkového koření



Postup:
1.
První, co si uděláme je to, že si rozpustíme máslo. Doporučuji zahřívat na střední plamen, máslo se nesmí uškvařit, ale zároveň nesmí být moc studené. Ideální teplotu poznáme podle toho, že když do másla namočíme špičku prstu, nespálíme se, ale bude příjemně hřát. Mezitím si v troše cukru rozmícháme droždí na kašičku, aby se nám všechny suroviny později lépe spojily. Jakmile máme zahřáté máslo, přidáme do něj mléko a opět zahříváme. Hrnec odstavíme, přidáme kašičku z droždí, sůl, cukr, perníkové koření a postupně i mouku. Já vždycky trochu přisypala a vše jsem promíchala, aby se mi vše spojilo. Je nutné mouku opravdu dobře zapracovat, aby se nám s ní potom lépe procovalo. Vytvoříme z těsta kouli, posypeme jí trochu mouky, přikryjeme utěrkou a dáme kynout na teplé místo cca na 2 hodiny, dokud nám těsto nezdvojnásobí objem.
2. Příprava náplně by měla probíhat těsně předtím než si Jinak vám skořicová směs ztuhne a šneci jí nepujdou pomazat. V menším hrnci si rozpuste máslo, přidejte cukr, skořici a perníkové koření. Vznikne vám taková kašička, kterou budeme potírat šneky.
3. Vykynuté těsto si vyklopte na pomoučněnou plochu a rozdělte na několik dílů. Potom je víceméně na vás, jak budete šneky tvarovat. Já jsem si vyválela vždy jeden díl, nakrájela na proužky a ty smotala. Tady opravdu záleží na vaší fantazii. Vytvořené šneky pomažte skořicovou náplní, dejte pozor ať se dostanete do všech možných škvír. Šneky rovnou pokládejte na plech pokrytý pečícím papírem. Na jeden plech se jich vám vejde cca 6-8, záleží jak je máte velké a jak velké mezi nimi děláte rozestupy. Péct dejte na cca 15 minut, průběžně ale kontrolujte, ať se vám nepřipečou. Poté nechte ještě na plechu "dojet".



2 komentáře: